ZESPÓŁ NADPOBUDLIWOŚCI RUCHOWEJ (ADHD)
ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi to zaburzenie spowodowane nieprawidłowym funkcjonowaniem pewnych obszarów mózgu odpowiedzialnych za hamowanie i samokontrolę, co w efekcie uniemożliwia dziecku kontrolowanie swoich zachowań. Przejawia się to w nadaktywności i nadmiernej impulsywności oraz zaburzeniach koncentracji uwagi.
Jak rozpoznać dziecko z ADHD?
„Kiedy robi ćwiczenie, najpierw układa książki potem wyciąga ołówek, ostrzy go, potem odkłada, bierze następny. Nie może zabrać się do pracy.”
Trzy podstawowe grupy objawów ADHD:
Zaburzenia uwagi:
Jak rozpoznać dziecko z ADHD?
„Kiedy robi ćwiczenie, najpierw układa książki potem wyciąga ołówek, ostrzy go, potem odkłada, bierze następny. Nie może zabrać się do pracy.”
Trzy podstawowe grupy objawów ADHD:
Zaburzenia uwagi:
- dziecko ma trudności z utrzymaniem uwagi na zabawach lub grach;
- łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców;
- nie lubi zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego;
- nie potrafi skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych.
Nadruchliwość:
- ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem;
- nerwowe ruchy rąk lub nóg;
- jest nadmiernie gadatliwe;
- pozostaje niemal cały czas w ruchu.
Nadmierna impulsywność:
- często przerywa lub przeszkadza innym;
- wyrywa się z odpowiedzią zanim pytanie zostanie sformułowane;
-
ma kłopoty z zaczekaniem na swoją kolej.
- Początek zaburzenia nie później niż w wieku 7 lat.
- Objawy w więcej niż jednej sytuacji (np. w szkole i w domu).
- Objawy utrzymujące się przez co najmniej 6 miesięcy.
- Istotne klinicznie cierpienie lub upośledzenie funkcjonowania.
- Objawy te nie są spowodowane innym zaburzeniem (psychicznym, somatycznym itd.).
- Bardzo długo zabiera się do przepisywania notatki.
- Nie potrafi na długo skupić się w czasie pracy – nie kończy bez stania nad nim zadania, zapomina o napisaniu odpowiedzi.
- Wszystkie znajdujące się wokół niego przedmioty rozpraszają go.
- Na klasówce zamiast rozwiązywać zadanie z treścią zastanawiał się jak wygląda piłka do palanta.
- Ma kłopoty z zapamiętaniem przyswajanego materiału.
- Nie słyszy i nie odpowiada na polecenia.
- Nie pamięta, co było zadane w szkole.
- Gapi się przez okno zamiast się uczyć.