ZABURZENIA LĘKOWE U DZIECI I MŁODZIEŻY
Lęk jest naturalną emocją i występuje powszechnie u ludzi. Jeśli jednak lęk stanowi poważny dyskomfort oraz uniemożliwia człowiekowi normalne funkcjonowanie w niektórych aspektach życia należy uznać go za poważny problem. Dziecko lub nastolatek często myśli, że codzienne zdarzenia są poza jego kontrolą i żywi mocne przeświadczenie, że spotka je wkrótce coś bardzo złego. „Katastroficzne” myśli lękliwe są na ogół nieracjonalne i niewspółmierne do tego, co rzeczywiście się dzieje lub może się prawdopodobnie zdarzyć w przyszłości.
Do najczęściej występujących zaburzeń u dzieci i młodzieży należy: lęk przed separacją od najbliższej osoby (rodzica), lęk uogólniony, fobia społeczna, zaburzenia obsesyjno – kompulsywe.
Lęk objawia się w postaci konkretnych dolegliwości somatycznych:
Do najczęściej występujących zaburzeń u dzieci i młodzieży należy: lęk przed separacją od najbliższej osoby (rodzica), lęk uogólniony, fobia społeczna, zaburzenia obsesyjno – kompulsywe.
Lęk objawia się w postaci konkretnych dolegliwości somatycznych:
- Bóle brzucha, głowy, w klatce piersiowej,
- Miewa nudności, biegunkę, wymioty,
- W sytuacji lękowej staje się napięte, drżą mu ręce, nogi
- Skarży się na „gule” w gardle, suchość w przełykaniu, czerwieni się lub blednie,
- W sytuacji stresowej oddycha szybko i płytko, ma trudności z mówieniem,
- Zawroty głowy.
Dzieci i nastolatki opowiadając o swoich uczuciach lub myślach najczęściej mówią:
- O swoim lęku, niepokoju, napięciu,
- O niepokoju, że coś się złego wydarzy np. ktoś je porwie, mama/tata znajdą się w szpitalu.
- O swoich licznych, nadmiernych zmartwieniach o zdrowie swoje i bliskich.
- O tym, że martwi się o sukcesy szkolne, o swoje oceny, zdane egzaminy, swoją przyszłość.
- O swoich zmartwieniach i niepokojach związanych z kolegami i przyjaciółmi, np. że wszyscy się od niego odwrócą, przestaną z nim rozmawiać, znajdą inne towarzystwo.
- O swoim odczuciu bycia odmiennym, innym.
Obserwuje się zmiany zachowania :
- może mieć kłopoty w odrabianiu prac domowych i skupieniu się na lekcji,
- niechętnie podejmuje nowe wyzwania,
- sprawia wrażenie wycofanego, zawstydzonego lub zależnego od innych,
- rano niechętnie wstaje do szkoły przedszkola, może płakać, buntować się, zgłaszać liczne skargi somatyczne,
- ma trudności ze snem – nie może zasnąć i często budzi się w nocy, nierzadko z krzykiem. Miewa koszmary nocne.
- wyraźnie ma obniżoną samoocenę,
- rożne nawyki nerwowe; obgryzanie paznokci, „niespokojna noga”, trzaskanie kostkami palców.
- zachowania powtarzalne i rytualne – nieustanne odczuwanie przymusu wykonywania danej czynności, mimo że jest ona pozbawiona sensu,
- nierobienie pewnych rzeczy – unikanie kontaktu z przedmiotami lub sytuacjami albo ucieczka przed nimi.
Lęk separacyjny – jest normalny w wieku niemowlęcym i przedszkolnym. Charakteryzuje się odczuwaniem nieustannego lęku przed rozstaniem z matką, ojcem lub z innymi osobami do których dziecko jest przywiązane.
Lęk uogólniony – charakteryzuje się stałym, intensywnym i nadmiernym zamartwianiem się przeszłymi i przyszłymi wydarzeniami.
Fobia społeczna u nastolatków charakteryzuje się podwyższonym poziomem lęku oraz unikaniem sytuacji towarzyskich, a także publicznych wystąpień z powodu obawy przed odrzuceniem lub krytyką.
Fobia specyficzna powoduje iż dziecko lub nastolatek unika pewnych wzbudzających w nim lęk sytuacji, takich jak kontakt z psami, przebywanie na dużej wysokości, ciemnymi miejscami, owadami, wymiotowaniem, zamkniętą przestrzenią itp.
Zaburzenie obsesyjno – kompulsyjne – podstawowym elementem zaburzenia są obsesje (nawracające, niepokojące myśli) lub kompulsje, czyli zachowania powtarzalne, wykonywane w sposób rytualny, albo jedne i drugie jednocześnie. Obsesje często narażają dziecko na wielki dyskomfort, natomiast kompulsje powodują, że traci ono mnóstwo czasu na wykonywanie tych samych czynności zakłócających normalne, codzienne funkcjonowanie.